Imitation & Deception 모방과 속임수 No. 2011-20

ring, 2011

sterling silver ( rhodium / ruthenium plating)

65 x 80 x 50 mm

Imitation & Deception 모방과 속임수 시리즈

rings, 2009-2011

Imitation & Deception 모방과 속임수 No. 2011-34

ring, 2011

925 silver

132 x 87 x 55 mm

Imitation & Deception 모방과 속임수 No. 2011-30

necklace, 2011

925 silver (rhodium plating), cloths

165 x 210 x 42 mm

“패션은 피라미드의 꼭대기에 있는 상류층의 역사라고 한다.

늘 위를 향한 모방이었다.

나는 피라미드의 가장 아래 있는것들을 모아

새로운 것을 만들면서 

이 정의를 무너뜨린다. “

Imitation & Deception 모방과 속임수 No. 2011-01, 03

ring, 2011

(left) 925 silver (24k gold/ ruthenium plating)

55 x 66 x 60 mm

(right) 925 silver (rhodium plating)

46 x 68 x 40 mm

Imitation & Deception 모방과 속임수 No. 2011-01

ring, 2011

925 silver ( 24K gold/ ruthenium plating)

55 x 66 x 60 mm

Imitation & Deception 모방과 속임수 No. 2009-15

ring, 2009

brass (rhodium plating)

40 x 48 x 64 mm

Imitation & Deception 모방과 속임수 No. 2011-34

ring, 2011

925 silver

132 x 87 x 55 mm

Imitation & Deception 모방과 속임수 No. 2011-16

ring, 2011

brass ( ruthenium ./ rhodium plating)

25 x 30 x 70 mm

Imitation & Deception 모방과 속임수 No. 2009-14

ring, 2009

925 silver

56 x 63 x 32 mm

Imitation & Deception 모방과 속임수 No. 2009-01

brooch, 2009

brass

14 x 77 x 43

 

덫 no.02

wearable ornament, 2011

brass, 24k gold plates

15.5 x 12.7 x 25cm

덫 no.01

wearable ornament, 2011

brass, 24k gold plated

11×8.5 x 27 cm

수집 Collection

digital print , 2012

116.8 x 91cm

 

Artist Statement

현대사회에서 소비의 능력은 곧 권력이자 계급이다. 다수의 하위계층은 상위계층의 소비 행태를 동경하고 모방하는데, 이것은 상위계층의 소비 목적이 되기도 한다. 그렇기 때문에 어떤 유형의 소비재든 유행이 되어버리면, 상위계층은 ‘도망가는 새’처럼 하위계층과 차별화하기 위한 새로운 소비재를 찾아간다. 상위계층의 과시와 하위계층의 모방과 동조가 거대한 소비 사이클을 만들어내는 것이다.

 

나는 악세사리, 주얼리를 구매하는 사람들의 모습에서 과시와 동조라는 욕망이 강하게 드러나는 것에 흥미를 느꼈다. 이것들은 구매능력에 따라 획득할 수 있는 상품가치의 차이가 크다. 또한 생활필수품이 아니기 때문에 그들의 가치관이나 취향, 계층의 척도로 이용되기에 더할 나위가 없다. 아울러 구매능력이 취약한 계층에서는 부유층의 표식을 모방하려는 욕구가 강한데, 이 때 그 욕구를 해소하는 방법의 하나가 값싼 모조품을 이용하는 것이다.

나는 모방 욕구가 강렬하게 투영된 길거리 악세사리를 주로 수집한다. 특정 계층이나 특정 집단의 과시를 모방하기 위한 것들로 사실상 ‘진짜가 아닌 것’, 우리가 흔히 말하는 ‘짝퉁’인 것이다. 그렇게 수집한 짝퉁을 틀을 만들어 수십 개씩 복제하고, 복제된 것들을 조합해서 이 세상에 단 하나뿐인 오브제를 만든다. 오브제는 과시의 욕망이 과도하게 드러난 목걸이와 반지의 형태를 하고 있다. 이 과정에서 복제품이었던 수집품들은 원본이 되며, 결과물인 작품은 수집품들의 복제품이 되어 각 사물의 고유 가치가 전복된다.

 

In this modern age, one’s spending power is a good indicator of his or her social class. The public strenuously yearns to imitate the consumption patterns of the upper class. Once the wealthy man realizes that his latest trend has trickled down to the masses, he disposes it quickly and pursues a new trend. The flashy display of the upper class, together with the public’s “imitation and assimilation” has created a huge cycle of consumption.

I was intrigued by the “imitation and assimilation” aspect that is inherent in the structure of the jewellery market. Far from necessities, jewelleries are luxury goods that are quick to reflect the trend and the taste of the consumers. Therefore, it is easy to observe the latest trend of the upper class and jump in to “imitate and assimilate”. We can see countless imitation products of the top brands sold at a fraction of the price of the original.

 

The starting point of my work were jewelleries that were imitations of other original designs. The pretentious imitations – created from the public’s desire to take a step closer into the realm of the upper class. With my abundant collection of such imitations, I created replicates and merged them into a single piece of art. During the process, I focussed on retaining the flamboyance that each of the imitations held before they were merged into a pot. I hold a sceptical view on the latest spending patterns that have been so ostentatious to the extent that they completely cloud the originality and creativity of our minds. My work shows originality being created from unoriginality and at the same time carries a satirical message to the consumption patterns of the modern world. When would the “imitation and assimilation” come to a halt and people realize that they are caught in a vicious cycle?

 

Biography
Education
2010 서울대학교  미술대학  디자인학부  금속공예전공  졸업
2010 서울대학교  미술대학  동양화전공  졸업

Solo Exhibition
2012 모방과 속임수, 갤러리 예담 컨템포러리, 서울

Selected Exhibitions
2012 한국 현대 장신구전 ‘In Between’, 이타미시립공예미술관, Itami, 일본
갤러리 삼신, 서울
2011 공예 트렌드 페어, 코엑스, 서울
’SEXY’-20th The Legnica Jewellery Festival, The Art Gallery in Legnica, Legnica, 폴란드
Craft Dream2011 ‘장식에 대하여-인체와 장식’, 치우금속공예관, 서울
‘True Colors’-New Traditional Jewellery, Museum for Modern Arts, Arnhem, 네덜란드
2010 ‘True Colors’-New Traditional Jewellery, Gashouder WesterGasterrein, Amsterdam, 네덜란드
Villa Jakob Bengel, Idar Oberstein, 독일
2009  서울대학교 금속공예과 전시회 ‘첫 숨’, 가이아 갤러리, 서울
2009  대안공간 충정각 신진작가전 ‘내일을 향해 쏴라’, 대안공간 충정각, 서울

Awards
2012 47회 대한민국 디자인 전람회 주얼리 디자인 부분 특선, 한국 디자인 진흥원, 서울
2011-2012  서울 청년창업 1000프로젝트, SBA, 서울
2011 46회 대한민국 디자인 전람회 주얼리 디자인 부문 입선, 한국 디자인 진흥원, 서울
Legnica International Jewellery Competition ‘SEXY‘- 입선, The Art Gallery in Legnica, Legnica, Poland
2010 New Traditional Jewellery “True Colors” 학생부분 최고상, 암스테르담, 네덜란드

Publication
2012 <Showcase 500 rings>, Bruce Metcalf and Marthe Le van, Larkbooks, 미국

 

 

Education
2010 B.F.A in Metal Crafts, Seoul National University, Seoul, Korea
2010 B.F.A in Oriental Painting, Seoul National University, Seoul, Korea

Solo Exhibition
2012 Imitation & Deception, Gallery Yedam Contemporary, Seoul, Korea

Selected Exhibitions
2012 Korean Contemporary Jewellery- ‘In Between’, The Museum of Arts & Crafts∙Itami, Itami, Japan
Gallery Samshin, Seoul, Korea
2011 Craft Trend Fair, Coex, Seoul, Korea
’SEXY’-20th The Legnica Jewellery Festival, The Art Gallery in Legnica, Legnica, Poland
Craft Dream2011 ‘Body and Ornament’, Chiwoo Craft Museum, Seoul, Korea
‘True Colors’-New Traditional Jewellery, Museum for Modern Arts, Arnhem, Netherland
2010 ‘True Colors’-New Traditional Jewellery, Gashouder WesterGasterrein, Amsterdam, Netherland
Villa Jakob Bengel, Idar Oberstein, Germany
2009 ‘First Breath’ Seoul National University Metal Crafts Major Degree Show, Gallery Gaia, Seoul, Korea
Young artist exhibition ‘shoot for tomorrow’, chungjeonggak, Seoul, Korea

Awards
2012 47th Korea Design Exhibition, Korea Institute of Design Promotion, Seoul, Korea
2011-2012 Seoul Foundation 1000 Project, SBA, Seoul, Korea
2011  46th Korea Design Exhibition, Korea Institute of Design Promotion, Seoul, Korea
Legnica International Jewellery Competition ‘SEXY‘- semifinalist, The Art Gallery in Legnica, Legnica, Poland
2010 New Traditional Jewellery “True Colors” student winner, Amsterdam, Netherland

Publication
2012 <Showcase 500 rings>, Bruce Metcalf and Marthe Le van, Larkbooks, USA

Contact
http://serinoh.com